Jak bezpiecznie stosować suplementy diety dla sportowców?

Suplementy diety coraz szybciej podbijają świat. Tak samo jest ze sportem. Przestaje on być tylko aktywnością konieczną do tego, by dobrze wyglądać, a zaczyna być przyjemnością oraz sposobem na życie. Sprawia to, że każda osoba, która zaczyna uprawiać jakiś sport, stawia sobie za cel osiągnięcie jak najlepszych rezultatów. Czasem jednak przychodzą one zbyt wolno, a my nie mamy wystarczająco dużo cierpliwości. Wtedy sięgamy po suplementy diety, które pomagają osiągnąć zamierzone cele i wspierają zdrowie każdego sportowca. Mimo tak wielu lat badań i doświadczeń ciągle jeszcze zauważyć można duże braki w wiedzy na temat właściwej suplementacji. Jak więc podjąć się stosowania suplementów diety, by było to bezpieczne i przynosiło długotrwałe korzyści?

Najważniejszą rzeczą, na jaką powinniśmy zwrócić uwagę jest jakość i pochodzenie interesujących nas suplementów diety. Są to produkty, na których nie wolno oszczędzać, ponieważ stawką jest nasze zdrowie. Ponadto nie możemy stawiać na preparaty, które przyniosą nam zysk kosztem czegoś innego. Zrezygnujmy więc z suplementów, które mimo, że powodują rozbudową tkanki mięśniowej i zwiększają wytrzymałość, to niszczą wątrobę, nerki i parę innych narządów. Musimy pamiętać, że zdrowie mamy tylko jedno i żaden sukces nie może być przepłacany zdrowiem.

Kolejną zasadą, która pozwala na bezpieczny dobór suplementów jest postawienie sobie celu. W zależności od tego, czym on będzie – schudnięciem, rozbudowaniem mięśni czy zwiększeniem wytrzymałości – dobierzmy preparat, który będzie wspierał nasze dążenie do niego. Myślenie, że każdy suplement diety jest dobry przy każdym rodzaju aktywności fizycznej jest błędne. Wszystkie preparaty mają inny skład, a więc inne działanie, dlatego stosując odżywki białkowe zwiększymy swoją masę mięśniową, ale nie schudniemy, natomiast poprawiając swoją wydolność poprzez uzupełnianie węglowodanów nie spowodujemy automatycznie, że uwidocznią nam się mięśnie. Musimy również pamiętać, aby nie „mieszać” celów. Zastanówmy się, czy najpierw chcemy rozbudować silnie mięśnie, czy je uwidocznić, ponieważ pierwsze wymaga okresu tak zwanej „masy”, drugie zaś redukcji. Nie można wykonać dwóch tych rzeczy w tym samym czasie, dlatego łączenie przeciwnych sobie preparatów również nie przyniesie skuteczności, a może jedynie opóźnić efekty.

Najistotniejsze w tym wszystkim jest czytanie etykiet. Tam zawarte są informacje na temat właściwości suplementu diety, jego ewentualnych działań ubocznych oraz informacja o zalecanej dziennej dawce spożycia. Dawki tej nie można przekraczać pod żadnych pozorem, ponieważ suplementy – nawet te naturalne – łatwo można przedawkować. Niektóre substancje nie są wydalane, gdy występuje ich nadmiar i bardzo często są magazynowane. Wtedy organizm może dawać nam znać, że dzieje się coś złego i zacząć funkcjonować w inny sposób, ukazując tym samym skutki uboczne. Podczas suplementacji nie można zapominać także o zbilansowanej diecie. Żadne preparaty nie zastąpią nam posiłków, nie możemy więc z nich rezygnować, myśląc, że energię do życia zapewnią nam suplementy, takie jak odżywki białkowe czy wysokowęglowodanowe, które mylnie wydają się być idealnym zamiennikiem wartości odżywczych, które dostarczane są nam wraz z pożywieniem

Stosowanie się do zasad właściwej i bezpiecznej suplementacji z pewnością przyniesie nam korzyści i ułatwi osiąganie celów. Odpowiednio dobrane i spożywane suplementy diety nie wyrządzą żadnej szkody w organizmie, a mogą być naprawdę doskonałym rozwiązaniem dla każdego sportowca, który poważnie traktuje aktywność fizyczną i swoje cele.